تبلیغات
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن - مصاحبه مسعودمیراسماعیلی با اشکان صادقی قسمت اول بخش اول
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن
در رابطه با موضوع دوبله و هنر و بعضی وقت ها هم چیزهایی دیگر

اولین سوالی که همه بچه ها دوست دارن بدونن اینه که چرااشکان صادقی سکوت کرده؟

برای اینکه سکوت نکردم وصدام داره در میادودارم صحبت میکنم

خیلیا دوست دارن بدونن که چدا اشکان صادقی اون پسر پرسروصدای صابق نیست دیگه تو وبلاگش جوابارو نمیده

خوب خیلی چیزادخیله  خیلی چیزا انرژی ادم رو میگیره وترمز دستی میشه برای ادم بالاخره تو جایی که داریم زندگی میکنیم یه جورایی همه گرفتارن واینکه حتما باید شش تا هندونه رو با یه دست ورداریم  منم که نمیتونم  یه دونه هندونه رو وردارم حتما باید شش تایی باشه اینه که هم وقت نمیشه  عمده قضیش اینه وهم اینکه من خودانگیختگی و وجدی رو که باید داشته باشم  برای ادامه وبلاگم ندارم  چون اول تلاش کردم وبلاگم یک وبلاگ تخصصی باشه وبلاگی که توش هنرمندان میان سوالات تخصصی میپرسن و میتونیم توی این سفره که همه به صورت یک کارگاه بیان و تبادل نظر بکنن تبدیل شد به یه فضایی که بیشتر تو حاشیه ست وسوال هایی که میشه سوال های زرد و آبکی و

غیر تخصصی

بله غیر تخصصی هستش اونم چاره ناپذیر به خاطر اینکه بیشتر مخاطب هایی که من توی رادیو کسب کردم  مثلا توی رادیو جوان بیشتر طیف سنی 10 تا14 سالو دارن متاسفانه  یا خوشبختانه .خوشبختانه از این لحاظ که خیای جاها مغرضانه عمل نمیکنن وخیلی بچه های احساساتی هستن  ازاون طرف هم به خاطر اینکه من دوست داشتم کسانی که به هر حال دانش اموخته وکارکرده ی این هنر هستن بیان ونظر بدن که اصلا همچنین چیزی نشد یا حالا این مخاطبا خاموشن یا یه سری هاشون اجازه ندارن کامنت بزارن وجواب بگیرن  یه سری هاشون م حال نمیکنن با ما و با محافل دیگه حال میکنن سر همین غرض ورزی ها کامنت اصلا نمیزارن فقط میخونن و تو مخیله شونم اینه که چجوری شمشیرو از رو ببندن وچجوری ضربه بزنن سر همین قضیه دیگه از صرافت این قضیه رفتم  که بیام توی وبلاگم جواب یه سری سوالاتی رو بدم که بارها دادم  مشخصه اگه کامنت های پست های دیگه رو بخونید این سوال ها به وفور جواب داده شده     یه سری هاش طنز یه سری هاش حالت شطک وار داره و یه سری هاش جدیه

یه ایرادی که ما مخاطب ها داریم اینه که  وقتی یه هنرمند میاد یه ارتباط مستقیمی برقرار میکنه وقتی جواب سوالمونو میده ازش طلب کار میشیم و برخوردامون باهاش طلب کارانه وچکشی میشه

من اتفاقا سر یه برنامه ای بودم اولین شب ارامش نمیدونم دیدید یا نه من هم بازی بودم یعنی افتخار داشتم البته بااستاد پرویز پور حسینی توی یه ماشین پژو بود که من وجواد مولا نیا نشسته بودیم عقب و کارگردان هم اقای احمد امینی بود بعد ما  میرفتیم که اماده بشیم که اون پلان توی ماشینو بگیریم و هر ماشینی که رد میشد نمیدونم بوق میزدو دست تکون میدادو حالا سوای ابراز احساسات بعضیا فحش میدادنو بعضیا نمیدونم مسخره میکردنو تحقیر میکردن اقای پورحسینی هم خیلیشخصیت متینو بزرگواری هستند و برگشتند به من گفتند ما هنوز داریم توی عهد قجر زندگی میکنیم ودید مردم نسبت به هنرمند مثل زمان قجر مطرب و دلقکو اینجوریه .وهنوز این نگاه عوض نشده دقیقا همینیه که شما میگید الان اگه بیای و هاله هارو برداری ودرارو باز بزاری و بگید بیاین و سوال بپرسید کامل همه اینقدر خودمونی میشن که به خودشون اجازه میدن که

پاشونو از گلیمشون دراز تر کنن

بله هم در مورد زندگی خصوصیت یه سری سوال میپرسن وهم میان کلی نقد های آبکیت میکنن و سعی میکنن که تو باز بیشتر حرف بزنی باهاشون که این بیشتر شبیه سیخونک زدنو وشکون گرفتنه تا سوال درستو درمون پرسیدن از یکی که به هرحال  چهارده پونزده سال توی وادی هنر بوده واگه حالا بشه اسمشو گذاشت هنرمند  یه کسی بوده که به هرحال اون گوشه ها واسه خودش یه کسی بوده من بارها هم گفتم که خوبه ما  جزء مافیای نقش اصلی سینما نیستیم وگرنه اگه میخواستیم این کارو بکنیم همه میریختن ویه سری سوال های عجیب غریب تر میپرسیدن اگر که بعضی موقع ها مردم میگن که فلانی خودشو میگیره مثلا اقای کیانیان یا اقای گلزار خودشو میگیره یا امضاء نداد

مجبوره بگیره

 مجبوره به خاطر اینکه ماداریم اینجوری رفتار میکنیم ببین توی خارج از کشور زمانی که فیلم برداری داره صورت میگیره مردم معمولی که دارن از اون گوشه رد میشن خیلی راحت سرشونو میندازن پایین میرن ولی اینجا همه جمع میشن انگار که یه قتل اتفاق افتاده می ایستن جلوی دوربینو

تیکه میندازن

اره تیکه میندازنو یه کارایی میکنن که واقعا در شعن فرهنگ ایرانی جماعت نیست دیگه فکر میکنم که بیشتر هم حرف زدم

من یه خاطره ای رو از امیر جعفری شنیدم گفته بود که وقتی توی بدون شرح بازی کرده بود فتح الله اویسی بهش میگفت خروس نمیدونم اون بود یا فیلم بعدی بود  بعد توی خیابونم هرکی منو میدید میگفت چطوری خروس طرف این همه صابقه تئاترو بازیگری طرف این اجازه رو به خودش میده که بهش توهین کنه چیکار کنن این هوادارا که شما جوابشونو بدبد یعنی تخصصی بیان نظر بدن و وارد حریم شخصی نشن؟

بله خوب یکیش اینه و یکیش سرچ بکنن سوال هایی که قبلا جواب داده شده دوباره جواب داده نمیشه .وبلاگ من شده وبلاگ اطلاع رسانی حالا اگه من ببینم که یه نفر اومده گفته که فلان خواننده فلان نویسنده یا کارگردان جدیدا چیکار کرده نظرتون راجبش چیه؟ من بی پاسخ نمیزارم مخصوصا اگر منو به وجد بیاره برای پاسخ دادن. ولی الان اکثر کامنت ها اینه که چرا از رادیو جوان رفتی حالا چرا اومدی چرا اونجایی رادیو نمایش میتونیم بشنویم؟ نمیدونم برید بشنوید رادیو نمایشو از اینترنت پیدا کنید برید بشنوید. واینکه رادیو جوان هم چه من باشم چه نباشم هست مردم دارن گوش میدن وداره کارشو انجام میده

 میدونید برای بعضی از هوادارا شما حالت بت پیدا کردین مثلا شما میاین  درباره یه خواننده ای یه پست میزنین من دیدم طرف میاد میگه من تاحالا از این خواننده بدم میومد چون اشکان صادقی دربارش نوشته ازاین به بعد ازش خوشم میاد

نه هر کس نظر خودشو داره

یا مثلا میگن چون اشکان صادقی تئاتر کار میکنه اگه من تئاتر نگاه کنم از نظر اشکان صادقی ادم فرهیخته ای هستم یا چون اشکان صادقی توی رادیو هست اگه من رادیو گوش کنم ادم فرهیخته ای هستم از نظر اشکان صادقی یا اگه اشکان صادقی توی رادیو جوان نباشه رادیو جوان بده اصلا خودتون نظرتون چیه راجب این جور هوادار ها اصلا خوبه یا بده؟تایید میکنید یا نه

نه خوب نیست حالا یه وقتی هست طرف اگاهیش رشد میکنه اون یه امر دیگست

 نه اینکه ملاک شما باشید

نه

خودتون پس تایید نمیکنید

 نه نه مثلا من خودم یه سری ملاک ها دارم همون طور که ممکنه یه پسر پونزده ساله یا یه دختر چهارده ساله ممکنه منو اینطوری دوست داشته باشه منم یه ایکس یا ایگرگی رو ممکنه دوست داشته باشم که حالا پنجاه شصت سالشه و استخون ترکونده و خیلی هنرش قوی بوده اگر بیاد راجبه یه هنرمندی که من خیلی دوستش دارم بگه خوب نیست اول اینکه میدونم هنر دیدگاه سلیقه ای داره یعنی مثلا تو از یه کارتونی  یا یه فیلمی خوشت بیاد که من خوشم نیاد دلیل های خودمو دارم میشینیم با هم دیگه بحث میکنیم بعد یا تومنو راضی میکنی یا من تورو دیگه تو میگی به چه دلیل من میگم به این دلیل به این فایل ها تو میگی آآآآآآ من فایل هارو اصلا ندیده بودم بهش دقت نکرده بودم الان که دیدم اینجوریه برم یه بار دیگه هم ببینم میرییه بار دیگه هم میبینی بعد اگاهیت میره بالا میگی خیلیممنون اشکان که به من گفتی این کار این فایلاش ایراد داره من تازه این فایلای ایراد دارو دیدم والان احساس میکنم که دارم یه جور دیگه بهش نگاه میکنم قبلا که میگفتم این بهترین فیلم دنیاست دیگه نیست تو چی پیشنهاد میکنی الان که من سلیقم اومد توی سلیقه ی تو  من میگم فلان فیلمو ببین به نظر من خیلی بی ایراد تره اینم همینه منتها اگه قرارباشه طوطی واری تو بگی بداست من بگم بد است توبگی خوب است من بگم خوب است که اصلا فایده نداره اینم خرده ای بهشون نمیشه گرفت اخه این طفلکا از سنشون ناشی میشه هنوز به اون حد خودشناسی نرسیدن یه چیزایی رو سن مشخص میکنه یعنی سن به تو تحمیل میکنه که تجربه وپخته شدن سن به تو میگه که حالا من خودمم به عنوان یه ادم بالغ میتونم تصمیم بگیرم که این خوب است یا بد است حالا نثلا یه استادی هم هست که بیشتر کار کرده پس میتونم از اونم یه سوالی بکنم و این نظر خودمه ولی حالا من فکر میکنم که بیشتره بچه هایی که میگی اینجوری دارن برخورد میکنن بیشتر به خاطر سنشونه

 خوب البته بیشتر اگاهی ها باید از سنین پایین شروع بشه

 خوب من دارم تلاش میکنم که بیشتر این اگاهی رو بهشون بدم یعنی اگه احساس میکنم که فلان خواننده خوب است فلان فیلمساز خوب است وفلان فیلم نامه خوب است رو معرفی میکنم که حالا فبه المراد اگر بتم ساختن دارن میرن سمتش جای خوب برن حداقل به سمت کارای کک زده وچیپ نروند من خودمو کشیدم کنار مسعود جان حقیقتش دیگه موضعی ندارم نسبت به کسی ازاده هرکسی هر نظری میخواد بده من خودم نظر خودمو میدم حالا یکی میگه خوب است

 چون میدونین حرفایی که پشت سرتون میزنن خوب میگن اشکان صادقی میبینه اینجوریه به خودش غره میشه میگه من بتم هرچی بگم ...

نه نه این جوری نیست من اگر که ببینید غروری وجود داره به قول معروف یک سری نگاه هاو جواب هایی به کسایی میدم که اونجوریه به خاطر همون نگاهی که اول داشتیم صحبت میکردیم وگرنه تو خودت منو شناختی چند بار هم دیگه رو دیدیم و میدونی که من ادم مغروری نیستم وادمی نیستم که بخوام بد برخورد کنمو اگه اینجوری بودم که اصلا وبلاگ نمیزدم میدفتم توی یه لفافه ای که یه سری طرفدارا برام وبلاگ میزدن همین الانم کردما

یا نظراتونو میبستین

اره نظرامو میبستم یا وبلاگمو برمیداشتم یکی دو بارم که این کارو کردم به خاطر این بود که یه سری دشمنا اومدن خلل ایجاد کردن وگرنه نمیبستم میزاشتم همینجوری باشه هرازچندگاهی یهاطلاع رسانیه یه انیمیشنی دویله میکنیم یا یه کار تئاتری انجام میدیم اونجا اطلاع رسانی باشه ولی دیگه فراتر از اون دیگه دلم میخواد بچه ها خود انگیخته باشن سوالاتی بپرسن که من پست هایی رو بزارم که به دردشون بخوره سوای این اگه نبینم سوالاتی رو خوب من برای چی بیام وقت بزارم و مطالبی روکه بلدم به رخ اینو اون بکشم خودتون برید بخونید  اگر هم سوال کردی از من خوب سوالتو درست جواب میدم و به وجد میام که بیام یه پستی رو بزارم که از اطلاعات شخصی خودمه مثلا من بیام یه سوالی توی یکی از پست های شما بزارم که اصلا بی ربط هم هست راجبه ترجمه سوال بکنم وبزنم توی خال.... من دیدم خودتم سوالاتی رو خوب جواب میدی که راجبه ترجمه ست اولش مینویسی خوب سوالی پرسیدی حالا اومدی توی وادی من  منم همچین جوابتو میدم و خوبم مینویسی  پنج شش خط هم مینویسی و تلگرافم نمیزنی توی جواب دادنتو ما هم میخونیمو یاد میگیریم

اخه مشکل میدونی چیه مشکل اینه که من نویی اگر بیام پست تخصصی بزارم مثلا اگه بیست نفر کامنت بزارن پونزده تاش اصلا ربطی به اون نداره خوب از یه لحاظ شما رو درک میکنم وقتی من میبینم که هشتاد نود درصد کامنت ها ربطی به اون پست تخصصی نداره که بالاخره من علم خودمو گذاشنم یه چیزی نوشتم وقتی هیچ اهمیتی به اون نمیدن خوب من دیگه هیچ انگیزه ای ندارم دوباره پست تخصصی بزنم

 درسته کاملا حرفت ولی من یه حرف دیگه دارم میگم الان وبلاگ شما میاد یه وقتایی هم از کارتونا میگه از دوبله میگه یعنی چی یعنی یه طیف مخاطبی رو به سمت خودش کشونده حالا اگه یه پست بین این ده تا پست تخصصی باشه اونم خونده میشه یه جورایی توسط مخاطب منتها به شرطی که یک نفر بیاد سوال بپرسه وبگه مسعود بیا وبه ما بگو وگرنه تو دلیلی نمیبینی که بگی من همیشه این برام ملاک بوده یعنی اگه من نرفتم که الوده ی وادی تصویر بشم و توی طنزای صخیف وآبکی تلویزیون نرفتم بازی کنم که پیشنهادشم داشتم اگه نرفتم به خاطر این بوده که دوست نداشتم  بقالو چقالو  حسنعلی بگن آآآ این یارو بازیگره که فلان جا دلقک بودو یا به قول تو بگن خروسو رد شن برن من دوست داشتم اگر کسی میخواد بیاد جلو وبگه من شما رو میشناسم و بگه اونجا اینجوری بازی کرده بودید یه ادمی باشه فرهیخته از جنس خودم و نخبه   دکتر فلانی فیلمنامه نویس فلانی کارگردان فلانی میگن ما تئاترتو دیدیم مثلا .. .  ..واسه همینم ما تو تئاتریم بیشتر وخودمونو الوده کار تصویر که همه گیر و فراگیر هست نکردیم از اون طرف هم تو وادی رادیو من سعی کردم بیشتر صدام باشه حالا دیگه صدام جوون بوده شاد بوده دیگه الوده ی کار توی رادیو جوان شدیم ولی الان احساس میکنم که اون چیزهای خودمو پیدا کردم و توی رادیو نمایش داریم کاری میکنیم که هم فانه هم به قول معروف شاده وهم اطلاع رسانی که بیشترین بخشی که برام مهمه اون بخشه یعنی هم با احتساب اون شوخ و شنگی ویه سرس طنز اون تزریق اطلاع رسانی واگاهی خیلیمهمه سوای اون هفته ی روبروم که یه نفر دیگه اجرا میکنه کاملا تخصصی و خشکه وکسی حتی یک دقیقه ش هم نمیتونه گوش کنه چرا برای اینکه طرف کاملا داره تخصصی و به قول معروف از وادی صداهای آنچنانی و اطلاع رسانی آنچنانی و به قول معروف بالای دیپلم حرف میزنه و

انعطاف نداره

من همیشه سیاستم این بوده که تحت لوای یه سری راحت بودن ها وخوش وشنگ بودن ها وطنزکلامی

دونسته هاتونو منتقل کنین

الان وبلاگ تو دقیقا همینجوریه یعنی یک سری پستها گذاشتی که خیلی فانه وکشوندی مخاطبو حالا یه جا هم مطلب علمی تزریق میکنی چه اشکالی داره اونم میخونیم یاد میگیریم مثلا یه مترجم باید ادبیات فارسیش هم قوی باشه به این دلیل به این دلیل مثلا

چطور وارد دوبله شدید از گلوری شروع شد یا قبلش تجربه ای  سابقه ای داشتید؟

این سوالو که من بارها جواب دادم من سال 76 تئاترو شروع کردم حدود شش هفت سال در تئاتر شهر کار میکردیم با کارگردانای مختلف و اوایل سال 81 مااشنا شدیم با یه اقایی به نام جواد روشن که ایشون مارو معرفی کرد به تشکیلات یک ساختمون ویک نفر که صدامو گرفت و نه گلئری که بعد در همه پرسی وکنارهم نشینی به اسم گلوری دراومد یه اسمیه دیگه بزاریم وبگیم صداها از دبی اومده ببینیم چه اتفاقی میوفته

همینجوری رفتینو کارو شروع کردین؟

بله من رفتم پشت میکروفونو چند تا تیپ سازی کردمو یه صدای اصلیمو به خرج دادمو اونجا گفتن خوبه صدای اصلیت چون جوونه

یعنی حالت تست بود؟

 اول رفتم پشت میکروفون که ببینم صدام اونور چطور خواهد بود من هیچ وقت این وادی رو کار نکرده بودم خوب .من همیشه یه خانوم کارگردانی بود که حالا اسم نمیبرم ایشون خیلی ادم جالبی بود من همیشه کاریکاتور ایشون رو تقلید میکردم صدای ایشون رو یه کمی دفورمه میکردم که بعد شد اون تیپه توی نامود بعد جواد روشن گفتش که پای میکروفون تیپ اون خانوم کارگردانی که منو تو میشناسیمش بیا ماهم این کارو انجام دادیم ولی بیشترین حدی که مورد توجه قرار گرفت صدای اصلیم بود که گفتن ما توی انیمیشن در وادیه صدای اصلی جوون کم داریم اصلا نداریم وشما بیا انجام بده واولین برخورد من با میکروفون توی همون تشکیلات گفتن نقش لیدن ترنپ بود البته لیدن ترمپ 2 با عنوان سگ ولگرد2 مانشستیم نقش اصلی گفتیم

الگویی نداشتین برای دوبله ؟

به هیچ وجه من حتی دوبلور های قدیمی رو هم نمیشناختم

 همینجوری نشستین پشت میکروفون و صحبت کردین!

دقیقا همینطوره

مشکلی نداشتین؟

چرا خوب ببینید لیدن ترمپ 2 الان که میبینم خیلی اشکال داره الان اصلا توی بازارم نیستش چون یه ورژن دیگشو محمدرضا صولتی زد اون اومد جای اینو گرفت .لیدن ترمپ2  دومین کاره گلوری بود اولیش سیاره گنج بود دومیش لیدن ترمپ2

کاراتون حالت ازمون وخطا بود یا نه چون الان خیلی از بچه های جوونی که هستن رو صدای پیشکسوت ها کار میکنن یا مثلا رو صدا های خود شما کار میکنن شما اینکارو کردین یا نه؟

به هیچ وجه

یعنی کاراتون حالت ازمونو خطا داشت به تدریج بهتر میشد؟

زیاد حالت ازمونو خطا نشد مثلا لیدن ترمپو اصلا راضی نبودم پیتر پنم اصلا راضی نبودم ولی یه دفه سومیش نمو هستش که همه راضی بودن اون دوتا رو من ازمونو خطا کردم ولی نمو رو من دستم اومد چیکار کنم البته اینو بهت بگم که شخصیت بابای نمو دو روز از ده صبح تا ده شب طول کشید تک گرفتیم خودم با یه صدابردار دونه دونه اینارو سینک میکردیم رو لب میکردیم

 یعنی تمرینی رو صدای کسی بکنید یا یه کتابی بخونید؟

 به هیچ وجه اصلا کار تقلیدی رو دوست نداشتم

فقط خودتون

فقط خودم وخیلی هم صحبت شد که صدا ها همه اینجوری بود تقریبا یعنی مثلا علیمردانی نمیخواست تقلید بکنه کسای دیگه هم همینطور

اون تئاتره کمک کرد که سریع تر وفق بدین خودتونو؟

نه اخه فقط هم تئاتر نیست بعد از اون خوب خودت میدونی شروع کردیم به تست گرفتنو یه سری ادمارو از تئاترخواستم وارد کنمو یه سری ادکارو کلا از وادی تصویرو رادیو وارد کردیمو ولی بعضی هاشون اصلا جواب ندادن حتی من الف های تئاترو اوردم من اوردم یا حتی محمدرضا اورد  الان کسی که حالا اسم نمیبرم توی تئاتر داره خیلی خوش میدرخشه من غبطه میخورم بازیشونو میبینم میگم چه بازی کرد کاش منم میتونستم این ادم توی دوبله اوردیمش اصلا نتونست کار کنه خیلی جالبه یا یه اقایی بود که رفت خارج از کشور و صدای خیلی پر و بمی داشت من گفتم این خودشه دیگه میاریمش توی کست میشه که بشه به قول معروف اومد اصلا نتونست یعنی دهن کاراکترو ..یه فیلم هم میزدیم به نام پشت خط نبرد اینو نشستیم گفتیم و مجید اقا کریمی نقش اصلیشو گفت منم پسر جوونه رو گفتم ایشونو اوردیم جای نقش منفی حرف بزنه خیلی طول کشید و بازم اون چیزی که میخواستیم نشد