تبلیغات
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن - مصاحبه مسعودمیراسماعیلی با اشکان صادقی قسمت اول بخش دوم
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن
در رابطه با موضوع دوبله و هنر و بعضی وقت ها هم چیزهایی دیگر

 پس تئاتری بودن یا صدای خاصی داشتن ملاک نیست؟

یه چیزیه ظاهرا

تکنیک بیشتر مهمه

نه یه چیزیه تو مغز یه جایی پشت هیپوفیز میپوفیزه که اصلا ربطی به هیچ جایی نداره

 اونو باید داشته باشی

 نداشته باشی نمیشه حالا هزاری هم توزور بزن بعد به سری ها دارن ممکنه  همون اول کلیدش روشن بشه  یه سری ها ممکنه شش ماه بعد روشن بشه یه سری ها یه سال بعد روشن بشه  همون جور که گفتم برای محمدرضا صولتی که سه چهار ماه نشست کارا رو دید بعد از چهار ماه اتفاق افتاد یا مثلا برای اقای رونقی که سالای اول کارش مردی گویی میکرد و نقش های پایین میگفت خیلی دیر اتفاق افتاد بعئ از اینکه یه سری بچه ها از گلوری اومدن بیرون ویهش میدون داده شد ودید وسط امپاز هستش گفت گفت گفت یه دفه خوب شد که بعد از دو سال اتفاق افتاد برای ثانی خانی همون موقع اصلا اتفاق افتاد یعنی من تست ازش گرفتم پنج تا تیپ همزمان گفت روی لب و بدون اشکال من دیوانه نیستم که قبول نکنم که گفتم بفرما تو

 یعنی جایی کار نکرده بود قبلا؟

 نه فقط کار کودک کرده بود و بازیگری هم نیست که تو انگشت بزاری روش بگی بهترینه سینماست بهترین تلویزیون است نه چهار تا کار کودک کرده بود تو  تالار هنر

 استعدادشو داشته

داشت اومد من گفتم ای بابا این خودشه که ما میخوایم یه تیپ گوی خیلی خوب مثلا من صنم نکو اقبال رواز تئاتر که فقط با خانوم صابری کار میکرد که کارای خانوم صابری رو میدونیذ بیشتر حرکات موزونو ایناست بعد همه صداهاشونو کار میکنن که تالار وحدت برسه به گوش مردمو  .ایشونم دیدم که چه صدای پخته وخوبی داره وتوی تئاتر باکسی کار نمیکرد جز با خانم صابری جاهای دیگه هم خوب پیشنهاد نداشت من خانم نسیم ادبی و صنم نکو اقبال رو با هم وارد کردم به دوبله .خوب خانوم نسیم ادبی اصلا علاقه مند به تئاتر هست والان هم به شدت پرکاره وقفل بازیگری تئاترشم شکست از کارای اقای نادری به اینور که  الان هرچی جایزه هست میدن به ایشون و پنج تا پنج تا کار قبول نمیکنه  ومیشه گفت خوبه تو وادی تئاتر ولی خانوم نکواقبال کمتر پیشنهاد داشت ولی اومد توی دوبله همه مسائلش با دوبله سینک شد صدای اومد قشنگ سر انیمیشن فیلم نه انیمیشن اینقدر خوش نشست رو صدای ایشون واونقدر میشناخت پایینو بالای صداشون رو که اصلا ازهمون اول خوب بود کارشون یعنی اینقدرخوب بود که گفت مرسی اصلا تئاتر کار نمیکنم کار من این بوده از اول

 استعداد نهفتشو شناخت

الانم رفت سندیکا

الانم خوب داره میگه توی پنگوئن های اقای پاپر گفت

بله اصلا اخلاق حرفه ای دارن  وایشون هیچ وقت ندیدی اخم کنه وهمیشه داره میخنده وانرژِی مثبت داره ویکبار من ندیدم اخم کنه فقط یه بار اخم کرد که یکی ناراحتش کرد واز گلوری رفت بیرون

یکی از دلایلی که برای جدایی تون مطرح کردن جدایی اولتون فکر کنم

نادر از سیمین یا اشکان از گلوری؟

نه اشکان از گلوری میگفتن وقتی تست میگرفتین صدای مشابه صدای خودتونو رد میکنین یا اگرم بگیرین بهش بها نمیدین این واقعا بود؟

 نه به خاطر اینکه تو اون سال ها که من تست میگرفتم نه اینکه بخوام از خودم تعریف کنم چون ببینید همونطور که شما اثر انگشتتون با من فرق میکنه تکنیک وصدام با نفر مقابل فرق میکنه من ندیدم تو این سال ها که تست میگرفتیم خیلی هم تست میگرفتیم  هر هفته چهارشنبه ها اگه اشتباه نکنم 10 صبح تا5بعدازظهر وخیلیها هم تست میدادن توی گلوری فقط هم من تست میگرفتم دو سال تمام و توی این مدت که رفتن واومدن من ندیدم تو وادی صدای خودم     چرا یه بار دیدم احسان مهدی که خودم اومدم بهش نقش دادم یه بار مردی گفت ودفه بعدم رول گفت وچون خیلی به وادی تئاتر کودک وابسته بود خیلی کم میومد گلوری بعد از اینکه من رفتم این اندوخته ی من روعزیزان استفاده کردن وبعد تبدیل شد به کسایی که توی لحن من حرکت میکردن ویه جورایی تقلیدی شد کارشون چون من اون لحن کارتون واون شارپنس صدا رو من خودم ابداع کرده بودم که از صدای خودم وخودشناسی خودم نشعت میگرفت بقیه دیگه کپی دسته چهار پنج بود ولی من اینطرف که نگاه میکنم توی جوونا شبیه صدام رو ندیدممگه اینکه یکی توی اهنگ  لحن تکنیکال من حرکت میکنه نه صدام

سعی شونو میکنن ولی نتونستن

 بزار حالا دارم خیلی مجمع صحبت میکنم ولی یه بار سر یه کاری ارتورویی من به امیر جعفری گفتم امیر این کار آلکاپونیه بیا آنتاچیبلو ببین آنتاچیبلو که میدونی کوین کاستر نقش اصلیشو بازی کرده با شون کانریو اندی کارسونو رابرت دنیرو هم بازی کرده گفت من نمیبینم گفتم چه ادمی؟دارم میگم رابرت دنیرو بازی کرده یعنی تو رابرت دنیرو رو قبول نداری من نمیبینم چرا نمیبینی ؟روبازیم تاثیر میزاره گفتم ولش کن دیگه نمیبینه خیلی فیلم قشنگی بود گذشتو خوب خیلی اورجینال و خوب توی اون کار بازی کرد حتی یه ذره سینشم میزنه ولی همون سینه که داره میزنه به نوع بازیش کمک میکنه تیکه هایی که میندازه مال هیچ کس نیست مال خودشه    امیر جعفری الان برای همین توی این جایگاست حتی اون سینه که ممکنه بعضیا بگن کسایی که از دهه ی شصت میان میگن بیان حتما باید شفاف باشه میگن این یارو سینش میزنه اومده وادی بازیگری همه نقش هارم داره درو میکنه من بهتون میگم چرا چون طرف خودشه بعدن من به این قضیه رسیدم گفتم این فیلمرو ندید ولی چه بازی اورجینالی ارائه داد از خودش نشعت گرفت قضیه من سر دوبله هم همین اتفاق افتاد شاید اگه اونموقع یکی میگفت اقا ایکسو ایگرگو ببین از روشون تمرین کن میکردمو اتفاقا اشتباه حرکت میکردم چون نکردیمو  ندیدیمو قدیمیا رو نمیشناختیم نشستیم پای میکروفون ویه کاری کردیم که مال خودمون بود وچون بازی بامزه ای بود گلوری گلوری شد وگرنه اصلا این فلش ها سمت گلوری نمی امد اگه ماهم تو وادی قدیمی ها حرکت میکردیم خوب ببخشید قدیمی ها خودشون هستن دیگه مارو میخوان چیکار اگه این موج نو بوجود اومد به خاطر نوع دید ما نسبت به این هنر بود که خیلی خودجوشو خودانگیخته واز روی خودشناسی خودمون بود تمام قضیه اینه یعنی کلید موفقیته اینه که من از کسی تقلید نکردم اره از این حرفا من زیاد شنیدم که ایشون اونجا برای خودش حکومت راه انداخته بودو خیلی ها رو رد میکرد  ودرستم هست الان میبینیم که درسته چون بعد از اینکه من رفتم درا رو باز گذاشتن و هر اش شوله غلمکاری اومد توی گلوری وتبدیل شد به چیزی که الان داری میبینیم همه یه جور صدایی دارن همه با یه لحنی حرف میزنن وهمه   اینجوری        صحبت        میکنن  من نمیدونم اینجورلحن کلام رو از کجا اومده

توی سریال ها ی فارسی وان

دقیقا یعنی یه لحن اهنگ و اواز کلامی ته همه جملاتشون هست که نشون میده طرف هنوز خامه هرچقدر هم که سرعت داشته باشه وسینک درست بگه این همش به خاطر وادی بازیگریه که عزیزان نگذروندن   عقبه شو ندارن هر کاری هم که بکنن دستو پا میزنن توی باتلاق واومدن بیرون ازش فقط با مطالعه دیدن تئاتر و بازیگری به وجود میاد

خوب حرف از این تقلید شد یه اپیدمی هست توی  هم انجمن هم گروه های غیر انجمن که سعی میکنن صداهای درجه یک گروه مقابل رو تقلید کنن خیلیهم این شایعه شما اینو قبول دارین ؟اونور که اره صدای مجید حبیبی و علیمردانی رو تقلید میکنن که داریم میشنویم میخواستم بدونم نظر شما چیه مثلا توی من عنق مانیا احمدی صداش کپ ارزو افری بود یعنی اگه بگیم نه داریم به شنونده دروغ میگیم اینو شما بهش گفتی یا خودش دراورد یا شما نگفتی این شبیه شده ؟

 ببین خانم ها یکی بچه گویی شون یکی صدای اصلیشون

اخه تا این حد دیگه

نه ببین الان یه حرکتی داره صورت میگیره  که الان خدمتتون عرض میکنم خانوم ها بچه گوییشون اکثرا شبیه هم دیگه ست و صدای اصلیشونم  شیکه یعنی شیناشون شیش تا نقطه داره الان اینو تو نمیتونستی تو وبلاگت بنویسی الان که صدای من میاد همه میفهمن شیناشون اقا شیش تا نقطه داره بچه گویی شونم شبیه هم دیگست و فقط یه تفاوت لول کمی داره شما باید کار خانوم افری رو بزاری کنار خانوم احمدی اون موقع میفهمی تفاوتاشونو الان  اقای باقرلی صداش مونمیزنه با حامد عزیزی ولی فرق داره درسته

فرق داره

ولی خیلیا اینو تشخیص نمیدنا الان من خودم دوست داشتم اومده گفته اشکان چرا این دو تا نقشو دادی یه نفر گفته میگم به خدا این اقای عزیزیه این اقای باقرلیه میگه نه برای خودشونم این خیلی خنده دار شده وقبول کردن که صداشون خیلی شبیه همدیگست

خوب این صداش شبیه ولی درمورد تیپ سازی

 الان احسان مهدی

 خوب احسان مهدی صداش تمایز داره

 مثلا احسان اونموقع یه کاری رو مدیریت میکرد که سعی داشت من وخودش کنار هم دیگه حرف بزنیم یا اون موقع اقای مهماندوست هم باز به ما میبستن قضیه از این قراره که یه تفاون لول های خیلی کمی وجود داره مثلا توی همون من عنق دوبله ی اونور ارزو آفری بچه حرف زده ولی توک زبونی حرف نزده ولی این طرف ایشون اینجوری حرف زده واز خودشناسی زبان عروسک گویی شونم داره میاد اصلا مسئله تقلید نیست ولی چیزی که هستش بوده اون زمان ها چون بالاخره خانوم افری هم جزء کار کشته ها وخوب ها بوده هرکی وارد میشده به عنوان کاراموز گفته میشده روی ایشون کار کن ولی دیگه یواش یواش از اون وادی خودشونو پیدا میکنن یعنی دیگه بچه گویی تینا هاشمی فرق کرده بچه گویی خانوم اصف وزیری فرق کرده  . بنده هم اونموقع  امین قاضی میگفتن من دویست دفعه دیدم زندگی جدید امپراتورو وروی صدای شما تمرین میکردن اقای بابک پائیزان گفته من توی عروس مرده روی صدای شما تمرین میکردم ولی الان صدای خودشونو پیدا کردن یه جورایی رفتن یه وادی هایی که درستم دارن کار میکنن

البته نمیخوام زیاد روی اسامی تاکید کنم ولی من انونس عصر یخبندان 4 رو دیدم صدای ماموت ماده رو فکر کردم مال ارزو افریه یعنی صدای بزرگ خودش

خوب همینه دیگه ببینید بچه های ما چون عقبه ی بازیگری رو ندارن  حالا هر کس که فکر میکنید صداش تقلیدیه حالا اسم نبریم هر کسی که فکر میکنید صداش شبیه اون یکیه من فکر میکنم بخاطر اینه که بچه های ما عقبه کار بازیگریشون کمه ومطالعاتشون به اون خودشناسی نرسیدن دارن میرن سمت وسوی سپری که کسای دیگه داشتن یا جاده هایی که توسط کسای دیگه ای صاف شده دارن حرکت میکنن اگر به خودشناسی برسن و مظالعشون زیاد بشه وبازی بازیگران ایرانی وخارجی تئاترو مورد تحقیق قرار بدن میرن یه جای جدید که قبلا هم صاف نشده سختم  هست یه جای ناهموارو باید صاف کنن

بالاخره اسم اون کسی که صداش شبیه بوده همیشه به ذهن میاد مثلا توی علاءالدین  صدای میمونه رو هرکی بشنوه میگه از روی اقای صولتی تقلید کرده حالا اون صدای خودش بوده هر چی بوده اولین چیزی که به ذهن میاد تیپ اقای صولتیه شما به عنوان مدیر دوبلاژ نقشی دراین مسائل داشتید

والا خود این عزیز که الان سندیکا هستن میگن که ما اینو از ناظریان برداشتیم به هر حال یه کسی که میتونه تیپ ریز بگه رو ادم باید جای اون میمونه یا مارمولکه یا طوطیه بزاره اونجا بهتره اورجینال بزاره ولی خوب وقتی نیست ومن ابزارالاتم دریه وادی کمه مثل درست کردن یه ماشین دوبله هم همینه وقتی ابزارالاتت کمه میگی کی ؟ میگه اقا من میتونم بیا یه تستی بزن آ خوبه بگو همینجوری .این تیپ من پر میشه نفر بعدی کی میشینه میام نگاه میکنم توی این کست بیست سی  نفری میبینم حامد عزیزی میشینه

شما که مدیر دوبلاژ بودین اونموقع بهش گفتین اینجوری بگو یا خودش گفت شما هم گفتی اوکی

اونموقع رو که دقیقا یادم نیست ولی فکر کنم که قبلا شنیده بودم ازش در کاری وگفت میتونم اینجوری حرف بزنم منم گفتم بیا همونجوری که میتونی بگو فکر کنم بامزه بشه که اتفاقا بامزه هم شد به خصوص دوبله ی سندیکا که صدای اصلی خود میمونرو گذاشتن بهتراز اینه که

تو دوبله ی شما صدای اصلی روش بود این مشکل از چیه؟

این به خاطر اینه که چون ایران رایت نداره باند اورجینال نبود که ما به هرحال خود صداهارو روش بندازیم

خوب چرا صداهای دیگه مثل علاءالدین نبود صدای اصلی زیرش

این دیگه مشکل از بانده بخصوص توی باندسازی این کار مخصوصا توی اهنگاش فقط میتونن کروکه کنن صدارو دیگه بچه ها یعنی صدای اصلی ببرن ته وصدای فارسی رو بزارن روش باشه که بازم شنیده میشه چرا چون رایت نداشته وباند خریداری نشده الان ما یه سری کارا رو مثل همین هیولایی در پاریس یا یکی دوتا کار دیگه مثل امیلی ژولی وبقیه کارای توی این وادی که به ما دادن که باند اورجینال داشت ما موسیقی هاش رو هم گرفتیم وبه چه خوبی روی فیلم نشست چون من خوشم نمیاد که کاور کنن جداست اصلا هر کاری میکنم جداست از خود فیلم دوست دارم رو خود موسیقی های فیلم مانور  وقفا کردن ترانه رو بدم