تبلیغات
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن - استودیوپیكسار(قسمت سوم)
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن
در رابطه با موضوع دوبله و هنر و بعضی وقت ها هم چیزهایی دیگر
پس ازشروع به كارپیكسار، پیكسار اولین انیمیشن كوتاه سه بعدی خود رابانام ماجراهای آندره و والی درسال 1984ساخت و پس ازان چراغ مطالعه كوچكتر را.این انیمیشن به كارگردانی جان لستر درسال 1986ساخته شده كه نامزدی بهترین انیمیشن كوتاه راهم دركارنامه اش دارد.داستان این انیمیشن راجب دوچراغ مطالعه است كه یكی از انها ازدیگری كوچكتراست ومشغول بازی بایك توپ هستند .بعدها این انیمیشن به نماد استودیو پیكسار تبدیل شد،درواقع اون چراغ مطالعه ای كه اول همه ی فیلمای پیكسار میاد ومیره جای حرف"i"PIXARكلمه   میشینه همین چراغه این انیمیشنه.
پس از آن پیكسار انیمیشنهای كوتاه دیگری نیز مانند:رویای قرمز(۱۹۸۷) ، اسباب‌بازی فلزی (۱۹۸۸)،قشنگ کم ارزش (۱۹۸۹)ساخت كه روند روبه تكامل پیكسار را نشان میدادند.درهمین زمان بود كه جان لستر حس كرد كه پیكسار توانایی ساخت یك انیمیشن سه بعدی بلند رادارد،پس تصمیم به ساخت انیمیشن داستان اسباب بازی گرفت.این انیمیشن همكاری مشترك دیزنی وپیكسار بود،كه درسال 1995 اكران شد و مورد استقبال شدید مردم قرارگرفت.بنابراین اولین انیمیشن سینمایی سه بعدی ساخته شد.باتوجه به بودجه 30 میلیون دلاری،این انیمیشن حدود ۳۶۱٬۹۵۸٬۷۳۶دلار فروش كرد كه البته بیشتر آن به جیب دیزنی رفت.


كاربعدی پیكسارزندگی یك حشره بود كه آن هم به موفقیت بزرگی دست یافت پس از ساخت این انیمیشن جان لستر به علت خستگی زیاد ناشی از كار به خاطر كارگردانی دردوانیمیشن پشت سرهم مدتی ازدنیای انیمیشن وپیكسار دورشد،درهمین مدت بود كه پیكسار درحال ساخت قسمت دوم انیمیشن داستان اسباب بازی بود.قسمت دوم داستان اسباب بازی هم كارمشترك دیزنی و پیكساربود. متاسفانه به دلیل عدم حضور جان لستر ونظارت او درساخت،این انیمیشن كار خوبی ازآب درنیامد
.درحالی كه كارساخت انیمیشن تقریبا به اتمام رسیده بود وتا زمان اكران فیلم كمتر ازچند ماه مانده بود،لستر شروع به بازسازی این انیمیشن كرد و تقریبا بیشتر داستان فیلم را تغییر داد.بااینكه غیرممكن به نظر می آمد كه كارساخت انیمیشن بازسازی شده تا زمان مقرر شده اكران (یعنی تا حدود چند ماه دیگر)پایان یابد ولی پیكسار با كمك جان لستر توانست به موقع ساخت قسمت دوم انیمیشن اسباب بازیها را به پایان برساند، این فیلم هم مانند قسمت قبلی خود كار موفقی شد واین بار با بودجه نود میلیون دلاری،۴۸۵٫۰۱۵٫۱۷۹دلار فروش كرد.

پس از این موفقیت ها پیكسار متوجه شد كه به غیر از جان لستر افرادبا استعداد دیگری نیز در پیكسار وجود دارند كه میتوان از انها استفاده كرد.دونفر ازاین افراد بااستعداد اندرو استنتون و پیت داكتر بودند.
پیت داكتر برای ساخت انیمیشن كارخانه هیولاها انتخاب شد و اندرو استنتن برای فیلم درجستجوی نمو.
كارخانه ی هیولاها كار موفقی از آب درآمد كه درسال 2001به اكران درآمدو با بودجه 115میلیون دلاری۵۲۵٫۳۶۶٫۵۹۷ دلار فروش كرد.
حالا كار اندرواستنتون سخت تر شده بود زیرا حالا كه پیت داكتر به موفقیتی بزرگ دست یافته بود همه از استنتون هم همین انتظاررا داشتند.

در جستجوی نمو با كارگردانی استنتون جایزه اسكار بهترین انیمیشن سال 2003 رابرای او به ارمغان اورد.این فیلم نزدیك 864میلیون دلار فروش داشت و بیست وششمین فیلم پرفروش تاریخ محسوب میشود.




تمام كارهای پیكسار تااین زمان همه حال وهوای شبیه به همی داشتند ولی انیمیشن شگفت انگیزان انیمیشنی كاملا متفاوت بود . در این فیلم از فردی به نام برد بیرد(brad bird)
استفاده شده بود كه در اوایل ورودش به پیكسار به سر می برد، برَد بیرد نویسنده انیمیشن شگفت انگیزان بود و ایده اولیه داستان را او پیشنهادكرد.این انیمیشن نیز موفق به دریافت جایزه اسكاربهترین انیمیشن شد.


انیمیشن بعدی با نام ماشینها به كارگردانی جان لستر درسال2006 بود كه نامزد دریافت جایزه اسكار شد
.
 
كار بعدی برد بیرد راتاتویی یا همون موش سرآشپز بود كه این بار علاوه بر فیلمنامه، كارگردانی انیمیشن را نیز برعهده داشت .این كار برنده جایزه بهترین انیمیشن اسكار وهمچنین گلدن گلوب شد كه  ۶۲۰,۲۶۱,۰۴۹دلار هم فروش كرد.
فیلم های بعدی پیكسار وال ئی به كارگردانی اندرو استنتون(2008) با فروش ۵۲۱٬۳۱۱٬۸۶۰دلاری كه برنده جایزه اسكار هم شد وبالا به كارگردانی پیت داكتر (2009)با۷۳۱٬۳۳۸٬۱۶۴  دلارفروش و داستان اسباب بازی سه بودند .
داستان اسباب بازی به كارگردانی لی آنكریچ وتهیه كنندگی جان لستر پرفروش ترین انیمیشن دنیاست كه درسال 2010 ،            ۱٫۰۶۳٫۱۶۱٫۹۴۳دلار فروش كرد.
اخرین كارهای پیكسار ماشین ها2 و دلیرهستند  كارهایی كه درآینده قراراست از پیكسار منتشر شوند دانشگاه هیولاها درسال2013 دایناسورخوب درسال 2014  درون ذهن درسال2015 ودرجستجوی نمو2 درسال2016 هستند.

اگه به قیمت فروش انیمیشنا توجه كرده باشید متوجه میشید كه هر انیمیشن از انیمیشن قبلیش فروش بیشتری كرده و هر كار پیكسار از انیمیشن قبلیش موفق تر بوده كه این یكی دیگه از عجایب پیكساره .
به نظر شما علت موفقیت كارهای پیكسار چی بوده ؟شاید فكركنید كه سه بعدی بودن باعثش بوده ولی اصلا اینطوری نیست.
اینی كه میگم فقط نظر خودم نیست بلكه نظر خیلی از پیشكسوتان وحرفه ای های انیمیشنه:
پیكسار درساخت انیمیشناش به جزئیات اهمیت زیادی میده یعنی خیلی
اتفاقات یا حركاتی توی انیمیشنا انجام میده كه اونو به دنیای واقعی نزدیكتر میكنه ،اگه برای دفعه ی دوم یا سوم یا.....  یه انیمیشن پیكسارو ببینید مطمئنا خیلی چیزا توی پس زمینه انیمیشن میبینید كه دفعات قبلی كه انیمیشنو دیدید بهشون توجه نكردید .یه مثال بخوام براتون بزنم :توی یكی از انیمیشن های كوتاه پیكسار به نام پیرمرد شطرنجباز كه  یه پیرمرد توی اون انیمیشنه كه باخودش شطرنج بازی میكنه و مثلا میشینه روی صندلی اینوری و مهره سفیدو جابجا میكنه بعد میشینه رو صندلی اونوری و مهره سیاهو جابجا میكنه .برای همین انیمیشن پیكسار نزدیك سی تا پیرمردو اورده و گفته همین كارارو بكنن تا بفهمن كه یه پیرمرد واقعی موقع نشستن روی یه صندلی یا بلندشدن چیكار میكنه . از اون سی تا پیرمرد یه دونشون موقع نشستن روی صندلی نگاشو دوخته بود به صفحه شطرنج برای همین وقتی میخواست بشینه روی صندلی همینطور كه نگاش به صفحه شطرنج بود با دستش دنبال دسته صندلی میگشت تا بتونه بشینه ، ازهمین حركت توی فیلم استفاده كردن.این فقط یه مثال كوچولو بود از اینكارا خیلی توی پیكسار انجام میشه.

Pixar logo.svg



برچسب ها: استودیوپیكسار، شگفت انگیزان، نمو، كارخانه هیولاها، اندرواستنتن، پیت داكتر، داستان اسباب بازی،
نوشته شده در تاریخ جمعه 13 بهمن 1391 توسط محمد عزیزیان