تبلیغات
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن - نقد و بررسی انیمیشن تهران1500
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن
در رابطه با موضوع دوبله و هنر و بعضی وقت ها هم چیزهایی دیگر
قبل از اینكه وارد بحث بررسی این انیمیشن بشم میخوام راجب اوضاع واحوال امروز سینمای ایران یكمی صحبت كنم.
راستش من بعد از چند سال(شاید پنج شیش سال)برای دیدن این فیلم پابه سینما گذاشتم،ولی از این كارم سخت پشیمون شدم و  كف دستمو داغ كردم كه دیگه به هیچ وجه برای دیدن هیچ فیلمی به سینما نرم.
از سروصدای داخل سالن بگیر تا اوضاع صندلی ها و سالن سینما و كیفیت تصویر مال پنجاه سال پیش پرده سینماها(تازه مثلا سینماهای كشور به سیستم دیجیتال هم مجهز شدن).
تازه مثل اینكه مشكلات فنی و اینجور مسائل هم همیشه هستن.جایی كه مارفتیم ربع ساعت اول فیلم كلا بدون صدا پخش شد،بعد از ربع ساعت هم كه صدا وصل شد،یه ده دقیقه هم مردم هی سروصدا دادن كه فیلمو از اول پخش كنین و این حرفا.
كیفیت خود فیلمها هم كه مشكل اصلی سینماهاست.اصلا سینمای ایران از بیخ و بن مشكل داره.

دانلود فیلم تهران 1500 با لینک مستقیم
جالبه توی پوستر فیلم خیلی نمیخواستن انیمیشنی بودنش معلوم باشه،عكس گوینده هارو بزرگ زدن
انیمیشنیارو كوچیك


بــــررســی فــیــلــم


اول میخوام راجب داستان فیلم صحبت كنم،شاید به نظر خیلیا تهران 1500 داستان خیلی جالبی نداشت و اصلا مخاطب رو دنبال خودش نمیكشوند و به قول معروف هیچ كششی نداشت،البته مشخصه كه این روزا هیچ فیلم سینمایی نیست كه فیلمنامه جذاب ومخاطب پسندی داشته باشه.معمولا همه داستانا تكراری وتقریبا یه جورن و اول وآخروش معلوم نیست.به هرحال تهران 1500 هم از این قضیه مستثنی نیست.

داستانی كه معلوم نیست میخواد راجب چی صحبت كنه ،میخواد به ماجرای مرگ اون پیرمرد بپردازه یا به ماجرای ازدواج نوه ی اون پیرمرد،یا میخواد به جای یه فیلم شخصیت محور ،بیشتر به آینده و اتفاقاتی كه در آینده در انتظارمونه بپردازه؟
من فكر میكنم فیلم میخواسته به همه این موارد بپردازه و به همین دلیل در تشریح هیچ كدوم موفق نبوده علاوه بر اون فراوانی شخصیت های مختلف و اضافی هم دراین فیلم مزید بر این علت شدن.
علاوه بر اون فیلم از شخصیت پردازی خوبی هم برخوردار نیست وبیشتر شخصیتا (به قول منتقد های خیلی پر ادعا ،تیپ بودن
)وخیلی به اخلاقیات وخلق و خوی درونیشون پرداخته نشده بود تا مخاطب بیشر باهاشون ارتباط برقرار كنه.

مطمئنا مسئله دومی كه مخاطب از یه انیمیشن این چنینی انتظار داره یه گرافیك خوب و قابل قبول باتوجه به پیشرفت عصر جدیده:
دراین مورد میشه گفت كه كارشون به عنوان یه انیمیشن ایرانی قابل قبول بوده واز این نظر نمیشه خیلی ایرادی گرفت،ولی توی این انیمیشن از مدلسازی متوسطی استفاده شده بود و طراحی ها،به خصوص طراحی رباط ها و امسال اینها مثل ساختمون ها و...زیاد رضایت بخش نبود،به نظرم اگه یه مقدار بیشتر به جزئیات فیزیكی توجه میكردن خیلی كیفیت گرافیكی كارچند برابر بالا میرفت.
قسمت جانبخشی هم خوب بود فقط بعضی جاها كمی با واقعیت تفاوت داشت.مثلا لیز خوردن روی زمین و برخوردهای فیزیكی كه یارو بایه ضربه كوچیك چهار متر پرت میشد اونورتر.همیناست كه باعث میشه مردم وسط یادشون بیاد كه اینا یه سری تصویرن كه با كامپیوتر ساخته شدن ونه چیز دیگه.

از تکنیک‌های مختلفی برای جان‌بخشی کاراکترهای فیلم استفاده شده بود یک تیم از هنرمندان تئاتر به سرپرستی «سیروس کهوری‌نژاد» تمام پلان‌های فیلم را در فضایی رئال بازی کردند و در حقیقت تایمینگ حرکات کاراکترهای فیلم بر اساس بازی آن‌ها شکل گرفته است.


به نظر من تنها نكته ای كه باعث میشد مخاطب بعد از اینكه فیلمو میبینه به جای اینكه بگه" اصلا خوب نبود" بگه "بدك نبود"طنازی هایی بود كه به كار بسته بودن.
مطمئنا  این انیمیشن ایرانی می بایست مثل  انیمیشنای طناز خارجی مثل پاندای كونگ فو كار ،من نفرت انگیز و...... كه همتون دیدین صحنه های خنده دار و سرگرم كننده ای رو در خودش جای بده وگرنه محكوم به مرگ بود.فقط ای كاش این طنازی ها در مسیر فیلمنامه بود نه به صورت تیكه هایی كاملا جدا از داستان اصلی،اینجوری طوری به نظر میومد انگار اون صحنه هارو به زور به فیلم چسبونده بودن،مثل صحنه ی وانت سبزی فروشی،رباط صندوق دار و.... .البته گل سرسبد این طنازی ها قسمتی بود كه مطمئنم توی نسخه DVD سانسور شده یعنی صحنه رقص بابا كرمِ رباطه:


گویندگان:مهران مدیری،هدیه تهرانی،مهمدرضا شریفی نیا،حسام نواب صفوی،مهتاب نصیرپور،بهرام رادان،حبیب رضایی،گوهر خیر اندیش،مریم رادپور(درنقش رباطه)،ناصر طهماسب(نریشن)،شهلا ناظریان و..... .

اولین نكته ای كه توجه همه رو در این فیلم به خودش جلب میكنه استفاده از تصویر صدا بازیگرانشه كه برای اولین بار بود كه این اتفاق میوفتاد،كه احتمالا به این دلیل بوده كه مخاطب بهتر با كاراكترای فیلم ارتباط برقرار كنه وصد البته برای جلب مشتری لازم بوده.وگرنه لزومی به این كار نبود.

از گویندگی گویندگان این كار به شخصه خیلی راضی نبودم چراكه به نظرم هیچ كدام با یك گوینده ای كه چندسال است كارش این است قابل مقایسه نبودند
و گاهی صداها خیلی با لِوِل پایینی گفته میشد و كمی حس ها به خوبی درك نمیشد(مخصوصا شخصیت نازی).ولی از گویندگی آقای شریفی نیا راضی بودم و شوخی ها و طنز كلامی مهران مدیری هم بد نبود البته به غیر از لهجه ای كه برای شخصیت به كار رفته بود،لحن كلامی شخصیت نادر هم همینطور.




روایت برای این فیلم زیاد مناسب نبود ،درواقع فیلم به راوی نیازی نداشت.و در خیلی مواقع بعد از نیم ساعت سكوت یه دفعه یه جمله كوتاه گفته میشد و تمام .شاید روایت كمی در فیلم اضافی بود.
در این مورد سوء تفاهم نشه من منظورم وجود راوی در این فیلمه با گویندگی آقای طهماسب مشكلی نداشتم.

==========================================
جالبه كه برای این فیلم درجه كیفی الف رو برگزیده بودن.


همینطور مخاطب این كارتون سینمایی روی پاكت بزرگسال نوشته شده بود كه واقعا جای تعجب داشت كه ارشاد مخاطب یه انیمیشن رو بزرگسال معرفی كنه.




برچسب ها: تهران1500، نقد تهران1500، نقد انیمیشن تهران1500،
دنبالک ها: وبسایت رسمی،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 31 شهریور 1392 توسط محمد عزیزیان