تبلیغات
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن - مطالب تیر 1394
طرفداران هنر دوبلـــــــه و انیمیشن
در رابطه با موضوع دوبله و هنر و بعضی وقت ها هم چیزهایی دیگر
استودیو بلو اسکای یا آسمان آبی در سال1987توسط کریس وج(chris wedge)، مایکل فرارو(Michael Ferraro)،السون و دیوید برون ،کارل لودویگ و Eugene Troubetzkoy تاسیس شد.هر کدوم از این افراد مهارت خاص و منحصر به فرد خودشونو داشتن که وارد استودیو کردن.برای مثال کارل لودویگ مهندس الکتریکشون بوده و کریس وج انیماتور و کارگردانشون.
بیشتر این افراد از کمپانی ای به نام MAGI  هم دیگه رو میشناختن که قبلا برای دیزنی کار میکرد،وقتی MAGI  تعطیل شد این افراد دور هم جمع شدن و تصمیم به تاسیس استودیویی گرفتن که بعدها به یکی از بزرگترین استودیو های انیمیشن سازی امریکا تبدیل شد .بد نیست بدونید که MAGIبرای ساخت انیمیشن ترونِ دیزنی به کار گرفته شده بود.توی این انیمیشن اولین بار بود که از کامپیوتر برای ساخت انیمیشنی(CGI ANIMATION) استفاده میشد البته الان دیگه تو عصر ما این خیلی چیز عادی ای شده .به خاطر همین پیشتازی های MAGI بلو اسکای از نظر تکنولوژی تونست سریع پیشرفت کنه ،نرم افزار CGI Studioبلو اسکای هنوز هم خیلی معروفه .همین الان هم بلواسکای تو رندرینگ بعضی جاها حرف اولو میزنه حتی اول تر()  از پیکسار و دریم ورکس.

تا اواخر دهه 
90 بیشتر فعالیت های استودیو تو بخش  تبلیغات تلویزیونی و انجام جلوه های ویژه برای فیلمهای دیگه خلاصه میشد.
 در این مدت جلوه های ویژه فیلم های بزرگی مثل تایتانیک و آرماگدون توسط این استودیو به انجام رسید.در 1998 کریس وج که سابقه انیماتوری ارشد در دیزنی رو هم داشت تصمیم به ساختن اولین انیمیشن کوتاهِ بلو اسکای به نام BUNNYگرفت که این انیمیشن تونست برنده اسکار بهترین انیمیشن کوتاه سال 1999 بشه.


Bunny (1998 film) poster.jpg

کریس وج در مورد این انیمیشن میگه:
این انیمیشن یه ریسک بود،اولین کاری بود که برای خودمون انجام دادیم (یعنی جنبه تبلیغاتی نداشته) بدون اینکه پولی ازش گیرمون بیاد ولی بیشتر از همه کارای دیگه ای که کرده بودیم برامون نتیجه داد.

با بردن اسکار بلو اسکای دیگه رسما ََ به یه استودیو حرفه ای تبدیل شد.همینطور به فاکس قرن بیستم که یکی از مشتری های بلواسکای بود ثابت کرد که بلو اسکای چیزی بیشتر از یه استودیو جلوه های ویژه ست وباعث شد که فاکس بلو اسکای رو بخره.

خودِ بلو اسکایی ها اینجوری میگن که بانی مارو از یه شرکت خدماتی به یه استودیوِ انیمیشن سازی تبدیل کرد

با خریدن بلو اسکای توسط فاکس قرن بیستم دیگه پول کافی برای ساختن انیمیشنای بلند وجود داشت و اولین انیمیشن بلند بلو اسکای ساخته شد.







Ice Age.jpg
عصر یخبندان

عصر یخبندان در ابتدا قرار بود به صورت دوبعدی ساخته بشه ولی به خاطر پیشرفتای اون موقع که تازه انیمیشن سه بعدی افتاده بود تو بورس و انیمیشنایی مثل کارخانه هیولاها،شرک و داستان اسباب بازی فروش خوبی کرده بودن،فاکس تصمیم گرفت ریسک کنه و به این ترتیب انیمیشن عصر یخبندان به صورت سه بعدی ساخته شد.
در سال 2002 ریسک فاکس جواب داد و عصریخبندان فروش خیلی خوبی کرد 46 میلیون تو هفته اول و 380 میلیون در کل رکورد خوبی بود که معنیش ادامه روند انیمیشن سازی در بلواسکای بود.حتی رکورد فروش در ماه مارچ رو هم شکوند.


یه چیز جالب در مورد عصر یخبندان:تاحالا فکر کردین که شخصیت سید تو عصریخبندان چه حیوونیه؟
 
sloth که در فارسی فکر کنم بهش "تنبل"میگن حیوونی از خانواده میمون هاست،این موجود همونطور که از اسمش معلومه به شدت تنبله و بیشتر اوقات زندگیش رو به درختا اویزونه و سرعت حرکتش از لاک پشت هم کمتره،قیافه ی فوتو ژنیکیم نداره .فکر کنم برای همینه که سید زیاد شباهتی به تنبل ها نداره.مجبور بودن برای اینکه بچه ها ازش نترسن کلا شکل و شمایلشو عوض کنن.قیافه ی واقعی حیوونه یه جوریه!!!!!




فیلم دوم بلو اسکای یعنی روبات ها در سال 2005 با اینکه با بودجه ای بیشتر از عصر یخبندان ساخته شد اما نتونست به اندازه انیمیشن قبلیش فروش داشته باشه ولی باز هم سود خوبی داشت.کم فروش ترین انیمیشن تاریخ بلو اسکای هم همین روبات هاست.کریس وج به تنهایی این انیمیشنو کارگردانی کرد.


Robots2005Poster.jpg
پیشرفت بلو اسکای تو این انیمیشن نسبت به انیمیشن قبلی کاملا معلوم میشه.





Ice Age 2 poster.jpg
بعد از روبات ها دوباره نوبت به عصر یخبندان شد.قسمت دوم هم مثل اول موفقیت امیز بود.کارگردانی قسمت اول مشترکا توسط کارلوس سالدانا و کریس وج انجام شد ولی تو قسمت دوم سالدانا به تنهایی کارگردان بود.

کارلوس سالدانا که اصالتا برزیلی هست کارگردانی سه تا عصر یخبندان و دو تا ریو رو تو کارنامش داره،خودشم متولد ریوست.

انیمیشن های بعدی بلو اسکای به ترتیب هورتون(2008)،عصر یخبندان 3 (2009)،ریو (2011)،عصر یخبندان4 (2012)،اپیک (2013) و ریو2 (2014)هستن.جالبه بدونید هیچ کدوم از این انیمیشنا بودجه ای کمتر از انیمیشن قبلیشون نداشتن یعنی هیچوقت انیمیشن جدیدی که میخواستن بسازن کم هزینه تر از قبلیا نشده.همچنین بد نیست بدونید دوتا انیمیشنی که کریس وج به تنهایی تو بلو اسکای کارگردانی کرده یعنی اپیک و روبات ها کم فروش ترین انیمیشنای بلو اسکای بودن و دیگه اینکه تا حالا بلو اسکای اسکار انیمیشن هم بلند نگرفته.

یه چیز دیگه :نمیدونم دقت کردین یا نه ،حال و هوای انیمیشن لوراکس خیلی شبیه هورتونه شماقبول دارین؟خیلی که به مغزم فشار اوردم تونستم یه فرضیه ای پیدا کنم.
هورتون اقتباسی از کتاب دکتر زئوس هست،انیمیشن لوراکس هم از همین نویسنده اقتباس شده شاید دلیل اینکه لوراکس ادمو یاد هورتون میندازه همین یکسان بودن نویسنده اصلیشون باشه.


و این بود داستان افرادی که از یه اتاق با سه تا کامپیوتر و یه قهوه ساز شروع کردن و دنیایی ساختن که ما از دیدنش لذت بردیم.
حالا اون شش نفر تبدیل به ششصد نفر شدن و هنوز هم در حال ساختن دنیاهایی هستن که ما باز هم در آینده از دیدنشون لذت خواهیم برد.




Blue Sky Studios 2013 logo.svg





بیشتر این مطالب رو من تو سایت رسمی بلو اسکای دیدم که میتونید در دنبالک ها ببینیدش.



برچسب ها: استودیو بلو اسکای، داستان بلو اسکای،
دنبالک ها: سایت رسمی بلو اسکای،
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 22 تیر 1394 توسط محمد عزیزیان
تو این پست میخوام یه آهنگ خاطره انگیز براتون بزارم.
این آهنگ ،آهنگ "HALLELUJAH" از انیمیشن دوست داشتنیِ شرکه،خودم خیلی ازش خوشم میاد.مطمئنم همین که بشنویدش به گوشتون آشنا میاد و یاد خاطرات گذشته تون میوفتید.




دانلود


HALLELUJAH  به معنی "خداوند را ستایش باد" ه.!!!!!! (این خارجیا از این چیزا هم تو زبانشون دارن.)


خوانندشJOHN CALE هستش که عکسش این پایینه .البته الان خیلی پیرتر شده،متن این آهنگو تو ادامه مطلب میتونید ببینید.



اگه استقبال کنید از این پستای نوستالژیک( )بیشتر میزارم.




ادامه مطلب
برچسب ها: JOHN CALE، HALLELUJAH، SHREK،
نوشته شده در تاریخ شنبه 13 تیر 1394 توسط محمد عزیزیان
تو این پست میخوام به دو تا از انیمیشن های سینمایی امسال که از سریال های تلویزیونی وارد سالن های سینما شدن یعنی "spongebob squarepants,sponge out of water"    و  "shaun the sheep movie" بپردازم.
SB-2 poster.jpg           vs       Shaun the Sheep MoviePoster.jpg

هردوِ این انیمیشنا سریال های محبوب و موفقی بودن اما آیا سینمایی هاشونم به خوبی سریالاشون بوده؟بیایید با هم جواب را بیابیم(شبیه تبلیغای تلویزیونی شد)

اگه به داستان نگاه کنیم باب اسفنجی چیز زیادی برای عرضه کردن نداره،حداقل من که مفهوم و پیام به درد بخوری توی این فیلم ندیدم،توی سریال باب اسفنجی هم همین قضیه وجود داره ولی توی یه اپیزوده ده دقیقه ای کسی دنبال پیام آموزنده و این حرفا نیست ولی وقتی صحبت از سینمایی میشه انتظارا متفاوته و فقط دیوونه بازی های پاتریک وکارای احمقانه باب اسفنجی کافی نیستن،هرچند که همین دیوونه بازیاس که سریال باب اسفنجی رو تا این حد محبوب کرده.
فکر میکنم چیزی که اولویت اول سازنده ها توی این فیلم بوده سه بعدی سازیِ شخصیت ها توی فیلم بوده و فکر میکردن با این کار فروششون تضمینه که همینطور هم بود،بالاخره خیلیا دیوونه باب اسفنجین و اگه باب اسفنجی سه بعدی ساخته بشه اگه اونا نبینن انگار نصف عمرشون به فنا رفته.من خودم یکی از اونام
.

داستان "shaun the sheep" یا همون بره ناقلا داستان ساده اما قابل توجهیه.اول فیلم ما میبینیم که شان و بقیه گوسفندا هر روز صبح بیدار میشن ،میچرن ،سرشماری میشن و دوباره میرن میخوابن و دوباره این کارا تکرار میشه .این روزمرگی و روتین بودن زندگی اونها رو خسته میکنه و تصمیم میگیرن یکم خوش بگذرونن و به زندگیشون هیجان بدن که یکدفه اتفاقی رخ میده و اونا همین زندگی روزمره رو هم از دست میدن و آخر فیلم هم دوباره همه چیز به حال سابقش برمیگرده،ولی دیگه کسی از تکراری بودن زندگیش ناراحت نیستو همه از زندگی راضین.
بنظرم بهترین پیامی که فیلم میتونه داشته باشه همینه:
"قدر زندگی الانتو بدون چون اگه همینو از دست بدی دوباره ارزوِ زندگی قبلیتو میکنی"

بنظرم پیام ساده ولی مهمیه.
تفاوت دیگه شان دِ شیپ با باب اسفنجی و خیلی انیمیشنای دیگه وجود نداشتن قطب مثبت و قطب منفی های رایج تو بیشتر انیمیشناس که با ارزشه.ولی اینا دلیل این نیست که
چرا من اینقدر از این انیمیشن خوشم اومده:دلیل اول اینکه شیوه استاپ موشن که دیگه زیاد مورد استفاده قرار نمیگیره از نظر من سخت ترین و حساس ترین شیوه ساخت انیمیشنه و این انیمیشن هم یه استاپ موشنِ خیلی عالیه .
 دوم (که خیلی مهم تر از اولیه) اینه که این انیمیشن کاملا صامته،بدون هیچ دیالوگی،دریغ از یه دونه "اِههم"!!! .اینکه یه انیمیشن کوتاه صامت بسازی کار خیلی سختی نیست ولی اینکه بخوای یه انیمیشن هشتاد و پنج دقیقه ای صامت بسازی کار هر کسی نیست، مخصوصا که صامت ساختن یه فیلم بلند ریسک زیادی داره و از این جهت من به سازنده های این انیمیشن تبریک میگم.

این کارا ازهر کسی بر نمیاد.
این حرفا رو اون موقع ها به انیمیشن "وال ای" هم میزدن.





در گیشه هم همونطور که همه انتظار داشتن باب اسفنجی با فروش 311 میلیون دلار موفق تر بوده .
شان دِ شیپ هم حدود 60 میلیون دلار فروش داشته .

ولی هر دو فیلم با طنازی های زیادشون میتونن کلی شمارو بخندونن و از این نظر تفاوتی با هم ندارن،که این به این معنیه که سازنده ها تونستن فرمول سریالاشونو به خوبی توی سینمایی ها حفظ کنن و اونو توی فیلم ها پیاده کنن.

باب اسفنجی از اونجایی که سریالش تو ایران شونصدتادوبله مختلف داره الان هرجایی با یه دوبله پخش شده . دوتا دوبله ای که از همه بیشتر خاطر خواه دارن دوبله سندیکا و دوبله مشهدن. که تو دوبله سندیکا کریم بیانی جای باب اسفنجی حرف زده و تو دوبله مشهدم محمدرضا صولتی ، هردوتاشونم خوبن ، شما بسته به اینکه اولین بار باب اسفنجی رو با کدوم صدا دیده باشین از همون بیشتر خوشتون میاد.اونایی که از شبکه پویا و دی وی دی نگاه کردن دوبله محمدرضا صولتی بیشتر بهشون میچسبه و اونایی که از پرشین تون دیدن هم دوبله کریم بیانی یا آپاما(!!!!)بهشون چسب تره(!!).
شان دِ شیپ هم که خدارو شکر دوبله نمیخواد.

خلاصه پیشنهاد من اینه که اگه خواستین بین این دو تا یکیو ببینین شان دِ شیپ رو ببینین.اگرم هردو تا رو دیدین ضلل نکردین.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inside Out (2015 film) poster.jpg

 اینقدر که منتظر اومدن این انیمیشن بودم تاحالا تو عمرم منتظر هیچ چیز دیگه ای نبودم.

بعضی منتقدا گفتن بهترین ایده ای بوده که پیکسار تاحالا داشته.کارگردانشم پیت داکترِ از کارگردانای قدیمیه پیکسار .
واقعا
از تریلرش معلومه اسکارو تو خودش داره.میگی نه نگاه کن.

تریلر

پیکسار کم کاری پارسالشو میخواد امسال با دوتا انیمیشن جبران کنه.یکی این و یکی هم the good dinosaur






امیدوارم پستم نظرتون رو جلب کرده باشه تا یه روز دیگه و یه برنامه دیگه همتونو به خدای منان میسپارم.خدانگهدار.




برچسب ها: inside out، باب اسفنجی، بره ناقلا،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 9 تیر 1394 توسط محمد عزیزیان